Ny aktersoffa
Aktersoffan är en stor tung pjäs som är gediget byggd och rätt klumpig att handskas med. När man ville åt motorn, batterierna eller stuvfacket så var man tvungen att lyfta den tunga soffan. Medan man höll upp den med en hand så stack man ner den andra.
Detta blev jag less på och valde att bygga om. Då den nya motorn var något högre blev vi tvungen att höja aktersoffan. I det läget passade vi på att modifiera att det blir en form av motorkassett med löstagbara väggar för lättare motorservice samt 2 separata stuvfack. Motorrummet och stuvfacken får sin egen lucka som också blir den nya sittdelen.
Motorns ryms inte:
Här ser man hur vi fick såga ut i plasten ovanför motorn.


Öppningen är nästan klar, Luftfiltret är på plats. Tyvärr visade sig att vi blev tvungen att ta upp hålet ännu mer för att lättare kunna ta av och på luftfiltret.

Främre motorväggen är på plats och ramverket har börjat modifieras för att höja soffan samt bygga väggar för att ljudisolera motorn och få bättre stuvfack.
Bilder kommer....
Detta blev jag less på och valde att bygga om. Då den nya motorn var något högre blev vi tvungen att höja aktersoffan. I det läget passade vi på att modifiera att det blir en form av motorkassett med löstagbara väggar för lättare motorservice samt 2 separata stuvfack. Motorrummet och stuvfacken får sin egen lucka som också blir den nya sittdelen.
Motorns ryms inte:
Här ser man hur vi fick såga ut i plasten ovanför motorn.


Öppningen är nästan klar, Luftfiltret är på plats. Tyvärr visade sig att vi blev tvungen att ta upp hålet ännu mer för att lättare kunna ta av och på luftfiltret.

Främre motorväggen är på plats och ramverket har börjat modifieras för att höja soffan samt bygga väggar för att ljudisolera motorn och få bättre stuvfack.
Bilder kommer....
Montering i motorrummet
Skölden är fastskruvad och powertrimsmotorn med hydraulslangarna är inlagd för fastmontering på akterväggen. Till vänster ser man bockhornet som ska skruvas fast längst ner på skölden. Trimplansslangarna sticker ut genom aktern och väntar på kapning och montering efter akterväggen, istället för som tidigare efter den främre motorväggen. Valet att flytta bak trimplansmotorn är dels att korta ner slangarna och dels att få motorn bak där den är mindre i vägen.

powertrimsmotor är monterad på aktern. Kablaget är ej på plats än.

Motorn skruvades ihop med drevet och motorfästena fästes i den nya motorvaggan.

Bockhornet skruvas fast i skölden och slangarna ansluts till kyllimpan.

Trimplansmotorn har fått ny plats och hydraulikslangarna är kapade och kommer sedan monteras efter aktern ovanför skölden.

På utsidan har hydraulslangarna monterats och tätats med sikaflex. NOtera även de nya genomförarna som ska användas för elektrisk och manuell länspump.


powertrimsmotor är monterad på aktern. Kablaget är ej på plats än.

Motorn skruvades ihop med drevet och motorfästena fästes i den nya motorvaggan.

Bockhornet skruvas fast i skölden och slangarna ansluts till kyllimpan.

Trimplansmotorn har fått ny plats och hydraulikslangarna är kapade och kommer sedan monteras efter aktern ovanför skölden.

På utsidan har hydraulslangarna monterats och tätats med sikaflex. NOtera även de nya genomförarna som ska användas för elektrisk och manuell länspump.

Inpassning av sköld och drev
Dags att ta bort gamla drevet och skölden. Hur tar man bort det, var börjar man, hur kommer aktern att se ut (fuktskadad?), ska vi plasta igen eller göra större hål för den nya skölden, var ska drevet placeras i förhållande till båtskrovet, vad har vi för vinkel på aktern?? Frågoran var många innan vi satte igång.

Det gamla drevet och skölden är bortmonterat och vi börja undersöka (med ganska stor oro) över hur illa aktern är. Efter att ha läst reportage i båttidningar om hur vatten tränger in och kan förvandla trä till blomjord så förväntade vi oss det värsta. Riva akterspegel och bygga upp ny träkärna som sedan plastas in, gelcoatspacklas och målas.

Vi fick låna en drevmall från Norrkustmarina. Det går visserligen att använda en pappersmall men det blir mer noggrant med en aluminiummall samt att man får bollhåel rätt. Vi mätte ut aktervinkeln och ur manuelen för ett SP 290 drev fick vi fram rätt läge för drevmallen, alltså var hålet för skölden ska sågas ut.
Sköldens placering ritades ut och sågades ut med sticksåg. Längst ner snedkapades kanten något för att ev vatten ska rinna bort.


Det visade sig att det inte var så illa med fukt i aktern. Visserligen pep fukmätaren men efter att ha haft en byggtork igång i 4 dagar så torkade aktern upp riktigt fint. Insidan av aktern fick också bearbetas. Längst upp togs ett halvhål upp gör att ge plats åt trimgivaren. Gamla hål plastades igen, de gamla sköldhålen som var något fuktskadade borrades upp och plastades igen innan målning.

När allt var sågat, spackalat och putsat klart blev allt målat med 2-komponents färg. Blev riktigt snyggt.

Den nya skölden och SP 290 drevet monteras sedan enligt manualen. Det mesta gick rätt bra. Skölden ska täta med enbart en gummiring, men jag tog det säkra före det osäkra och sikaflexa fast det:D

Dock krånglade det en hel del innan jag fick dit avgasslangen. Jag kunde inte begripa hur man kunde få in händerna under drevet, in i en trång passage och samtidigt få en trög slang på plats. Omöjligt!! Ändä tills jag efter lite funderande kom på att det faktiskt gick att fälla bort en del av skölden och vips... allt blev åtkomligt!
Kylslangen och avgasslangen är på plats men inte drevknutsslangen.

Riktigt prydligt sitter nu skölden mot aktern. För att få tätt kan man se den extra dragna sikaflexen mellan skölden och skrovet. Drevet är också påhängt. Kvar är att dra ut växelförarvajern och montera dit kåpan.


Det gamla drevet och skölden är bortmonterat och vi börja undersöka (med ganska stor oro) över hur illa aktern är. Efter att ha läst reportage i båttidningar om hur vatten tränger in och kan förvandla trä till blomjord så förväntade vi oss det värsta. Riva akterspegel och bygga upp ny träkärna som sedan plastas in, gelcoatspacklas och målas.

Vi fick låna en drevmall från Norrkustmarina. Det går visserligen att använda en pappersmall men det blir mer noggrant med en aluminiummall samt att man får bollhåel rätt. Vi mätte ut aktervinkeln och ur manuelen för ett SP 290 drev fick vi fram rätt läge för drevmallen, alltså var hålet för skölden ska sågas ut.
Sköldens placering ritades ut och sågades ut med sticksåg. Längst ner snedkapades kanten något för att ev vatten ska rinna bort.


Det visade sig att det inte var så illa med fukt i aktern. Visserligen pep fukmätaren men efter att ha haft en byggtork igång i 4 dagar så torkade aktern upp riktigt fint. Insidan av aktern fick också bearbetas. Längst upp togs ett halvhål upp gör att ge plats åt trimgivaren. Gamla hål plastades igen, de gamla sköldhålen som var något fuktskadade borrades upp och plastades igen innan målning.

När allt var sågat, spackalat och putsat klart blev allt målat med 2-komponents färg. Blev riktigt snyggt.

Den nya skölden och SP 290 drevet monteras sedan enligt manualen. Det mesta gick rätt bra. Skölden ska täta med enbart en gummiring, men jag tog det säkra före det osäkra och sikaflexa fast det:D

Dock krånglade det en hel del innan jag fick dit avgasslangen. Jag kunde inte begripa hur man kunde få in händerna under drevet, in i en trång passage och samtidigt få en trög slang på plats. Omöjligt!! Ändä tills jag efter lite funderande kom på att det faktiskt gick att fälla bort en del av skölden och vips... allt blev åtkomligt!
Kylslangen och avgasslangen är på plats men inte drevknutsslangen.

Riktigt prydligt sitter nu skölden mot aktern. För att få tätt kan man se den extra dragna sikaflexen mellan skölden och skrovet. Drevet är också påhängt. Kvar är att dra ut växelförarvajern och montera dit kåpan.

Motorrummet fräschas upp
När den gamla V8:an åkt ut ur båten passade jag på att fräscha upp i motorrummet innan den nya motorn ska monters in. Den gamla motorn hade under årens lopp skitat ner rejält, det var rejält oljigt, sotigt och sunkig känsla över motorrummet och det kändes inte rätt att stoppa in den nya motorn där. Alltså... rengöra och måla om.
Jag visste i det läget inte om det skulle bli något plastarbete så jag tog det säkra före det osäkra och rengjorde med aceton och skrapade lös gammal målarfärg som hade börja flagna här och där.

Ett av de tråkigaste jobben jag gjort på båten. Blåställ, andningsmask, skyddsglasögon och bara skrapa och gnugga med acetontrasor i flera dagar. Ska det bli fint är det lika bra att göra det ordentligt. Notera det nyupptagna hålet i aktern för nya skölden.

Och så här blev det då tillslut. Nymålat med 2-komponentsfärg. Rent och snyggt. Jag är nöjd:)

Slangarna till trimplanen kommer senare att kapas och dras om på insidan av aktern ovan sköden.
Den gamla motorvaggan till V8 passar inte till nymotorn. Vi hade tänkt låna en motorjigg från Norrkustmarina men det hade ingen till just vår motortyp så vi fick klura lite på hur vi skulle mäta ut var motorfästena ska ligga för att få motorn i rätt höjd i föhållande till skölden och drevet. Lösningen blev att hänga upp motorn i en vinch och helt enkelt dra fast motorn i skölden för att på så sätt se hur den ska sitta.
Vi kunde konstatera att nya motorn kommer att ha motorfästena högre upp samt att de sitter tätare. Det blev att kontakta en mekanisk verkstad som fick kapa och svetsa om enligt våra nya mått. Efter att ha målat med hammarlack så sattes vaggan dit och vi provmonterade motorn för att se att allt fungerade.

Jag visste i det läget inte om det skulle bli något plastarbete så jag tog det säkra före det osäkra och rengjorde med aceton och skrapade lös gammal målarfärg som hade börja flagna här och där.

Ett av de tråkigaste jobben jag gjort på båten. Blåställ, andningsmask, skyddsglasögon och bara skrapa och gnugga med acetontrasor i flera dagar. Ska det bli fint är det lika bra att göra det ordentligt. Notera det nyupptagna hålet i aktern för nya skölden.

Och så här blev det då tillslut. Nymålat med 2-komponentsfärg. Rent och snyggt. Jag är nöjd:)

Slangarna till trimplanen kommer senare att kapas och dras om på insidan av aktern ovan sköden.
Den gamla motorvaggan till V8 passar inte till nymotorn. Vi hade tänkt låna en motorjigg från Norrkustmarina men det hade ingen till just vår motortyp så vi fick klura lite på hur vi skulle mäta ut var motorfästena ska ligga för att få motorn i rätt höjd i föhållande till skölden och drevet. Lösningen blev att hänga upp motorn i en vinch och helt enkelt dra fast motorn i skölden för att på så sätt se hur den ska sitta.
Vi kunde konstatera att nya motorn kommer att ha motorfästena högre upp samt att de sitter tätare. Det blev att kontakta en mekanisk verkstad som fick kapa och svetsa om enligt våra nya mått. Efter att ha målat med hammarlack så sattes vaggan dit och vi provmonterade motorn för att se att allt fungerade.

Val av motor
Sensommaren 2008 fick den gamla V8an från början på 70talet hål på ena kyllimpan. Vi tog beslutet att byta ut motorn mot en nyare som har glykolkylning.
Vi tittade på bensinare och dieslar men antingen var de för gamla, för dyra eller för stora och tunga. Hela vintern gick och hela sommaren 2009 passerade och vi fick inte tag på någon ny. Det var tungt att se hela sommaren passera förbi och vi fick inte komma ut på havet.
Men... under hösten fick vi napp. En familj i Kalix som har en Flipper 717 ville byta sin VP 151C med 290 drev till något med mer styrka. Deras båt är betydligt tyngre och bredare än vår båt och går därför tyngre i vattnet men till vår båt bör den passa bra. Hoppas vi iaf. Vi åkte dit och fick åka med på en provtur, motorn gick som en klocka och i motorrummet var det rent som i salongen. Inte en smutsfläck, ingen olja, inget sot. Bara kanon. Efter att ha pratat om hur de servat motorn kände vi oss säkra på att detta blir en bra affär och vi slog till. Mannen i familjen är pedantisk och hans fru var lite rädd för havet och krävde att båten fungerade perfekt om hon skulle åka med. Allt var genomgånget i motorn, drivknuten bytt, nya bälgar och drevtrimmern var nyköpt för 9000 kr. Vi fraktade hem motron och drevet på ett släp och körde till garaget som vi trodde vi skulle jobba i under vintern.'
Vår gamla V8 och drev satte jag ut på blocket för 8000 kr. Jag tänkte det är ett skäligt pris då det behövs nya limpor, slangar, mm för att få den körduglig igen. Skulle någon vara intresserad?? Annonsen hade nog inte varit ute längre än 2 timmar innan första hörde av sig. Han köpte den osedd och förskottsbetalade 1000 kr. Jag tog inte bort annnsen direkt, men efter 2 veckor och ca 40 intressenter senare blev jag tvungen att göra det iaf. Tog jag för lite betalt för den? Kankse? Men det var ändå skönt att bli av med den. Dock tog det ända till Maj innan vi hade fått ut allt och kunde leverera motorn. Som tur var hade nya ägaren inte bråttom:)
Motor, drev och tillbehör prydligt packad på pallar för transport söderut.


Det garage vi tänkte jobba i under vintern visade sig ha en verksam verkstad i ena hörnet där de svetsade hela dagarna. Mekanikern frågade lite undrande om vi verkligen ville ställa in båten där. När han drog med handen över en vad vi trodde var en grå bil som visade sig vara grå av sot (och det bara efter 2 veckor) bestämde vi snabbt att ett nytt garage behövdes. Men var?
Ibland har ödet något i bakfickan och utan att vi förstod hur det gick till hade vi fått kontakt med en kille som hade ett varmgarage som vi kunde hyra in oss i. Vi flyttade båten, motorn och drevet dit samma dag.
Vi tittade på bensinare och dieslar men antingen var de för gamla, för dyra eller för stora och tunga. Hela vintern gick och hela sommaren 2009 passerade och vi fick inte tag på någon ny. Det var tungt att se hela sommaren passera förbi och vi fick inte komma ut på havet.
Men... under hösten fick vi napp. En familj i Kalix som har en Flipper 717 ville byta sin VP 151C med 290 drev till något med mer styrka. Deras båt är betydligt tyngre och bredare än vår båt och går därför tyngre i vattnet men till vår båt bör den passa bra. Hoppas vi iaf. Vi åkte dit och fick åka med på en provtur, motorn gick som en klocka och i motorrummet var det rent som i salongen. Inte en smutsfläck, ingen olja, inget sot. Bara kanon. Efter att ha pratat om hur de servat motorn kände vi oss säkra på att detta blir en bra affär och vi slog till. Mannen i familjen är pedantisk och hans fru var lite rädd för havet och krävde att båten fungerade perfekt om hon skulle åka med. Allt var genomgånget i motorn, drivknuten bytt, nya bälgar och drevtrimmern var nyköpt för 9000 kr. Vi fraktade hem motron och drevet på ett släp och körde till garaget som vi trodde vi skulle jobba i under vintern.'
Vår gamla V8 och drev satte jag ut på blocket för 8000 kr. Jag tänkte det är ett skäligt pris då det behövs nya limpor, slangar, mm för att få den körduglig igen. Skulle någon vara intresserad?? Annonsen hade nog inte varit ute längre än 2 timmar innan första hörde av sig. Han köpte den osedd och förskottsbetalade 1000 kr. Jag tog inte bort annnsen direkt, men efter 2 veckor och ca 40 intressenter senare blev jag tvungen att göra det iaf. Tog jag för lite betalt för den? Kankse? Men det var ändå skönt att bli av med den. Dock tog det ända till Maj innan vi hade fått ut allt och kunde leverera motorn. Som tur var hade nya ägaren inte bråttom:)
Motor, drev och tillbehör prydligt packad på pallar för transport söderut.


Det garage vi tänkte jobba i under vintern visade sig ha en verksam verkstad i ena hörnet där de svetsade hela dagarna. Mekanikern frågade lite undrande om vi verkligen ville ställa in båten där. När han drog med handen över en vad vi trodde var en grå bil som visade sig vara grå av sot (och det bara efter 2 veckor) bestämde vi snabbt att ett nytt garage behövdes. Men var?
Ibland har ödet något i bakfickan och utan att vi förstod hur det gick till hade vi fått kontakt med en kille som hade ett varmgarage som vi kunde hyra in oss i. Vi flyttade båten, motorn och drevet dit samma dag.