Motorrummet fräschas upp
När den gamla V8:an åkt ut ur båten passade jag på att fräscha upp i motorrummet innan den nya motorn ska monters in. Den gamla motorn hade under årens lopp skitat ner rejält, det var rejält oljigt, sotigt och sunkig känsla över motorrummet och det kändes inte rätt att stoppa in den nya motorn där. Alltså... rengöra och måla om.
Jag visste i det läget inte om det skulle bli något plastarbete så jag tog det säkra före det osäkra och rengjorde med aceton och skrapade lös gammal målarfärg som hade börja flagna här och där.

Ett av de tråkigaste jobben jag gjort på båten. Blåställ, andningsmask, skyddsglasögon och bara skrapa och gnugga med acetontrasor i flera dagar. Ska det bli fint är det lika bra att göra det ordentligt. Notera det nyupptagna hålet i aktern för nya skölden.

Och så här blev det då tillslut. Nymålat med 2-komponentsfärg. Rent och snyggt. Jag är nöjd:)

Slangarna till trimplanen kommer senare att kapas och dras om på insidan av aktern ovan sköden.
Den gamla motorvaggan till V8 passar inte till nymotorn. Vi hade tänkt låna en motorjigg från Norrkustmarina men det hade ingen till just vår motortyp så vi fick klura lite på hur vi skulle mäta ut var motorfästena ska ligga för att få motorn i rätt höjd i föhållande till skölden och drevet. Lösningen blev att hänga upp motorn i en vinch och helt enkelt dra fast motorn i skölden för att på så sätt se hur den ska sitta.
Vi kunde konstatera att nya motorn kommer att ha motorfästena högre upp samt att de sitter tätare. Det blev att kontakta en mekanisk verkstad som fick kapa och svetsa om enligt våra nya mått. Efter att ha målat med hammarlack så sattes vaggan dit och vi provmonterade motorn för att se att allt fungerade.

Jag visste i det läget inte om det skulle bli något plastarbete så jag tog det säkra före det osäkra och rengjorde med aceton och skrapade lös gammal målarfärg som hade börja flagna här och där.

Ett av de tråkigaste jobben jag gjort på båten. Blåställ, andningsmask, skyddsglasögon och bara skrapa och gnugga med acetontrasor i flera dagar. Ska det bli fint är det lika bra att göra det ordentligt. Notera det nyupptagna hålet i aktern för nya skölden.

Och så här blev det då tillslut. Nymålat med 2-komponentsfärg. Rent och snyggt. Jag är nöjd:)

Slangarna till trimplanen kommer senare att kapas och dras om på insidan av aktern ovan sköden.
Den gamla motorvaggan till V8 passar inte till nymotorn. Vi hade tänkt låna en motorjigg från Norrkustmarina men det hade ingen till just vår motortyp så vi fick klura lite på hur vi skulle mäta ut var motorfästena ska ligga för att få motorn i rätt höjd i föhållande till skölden och drevet. Lösningen blev att hänga upp motorn i en vinch och helt enkelt dra fast motorn i skölden för att på så sätt se hur den ska sitta.
Vi kunde konstatera att nya motorn kommer att ha motorfästena högre upp samt att de sitter tätare. Det blev att kontakta en mekanisk verkstad som fick kapa och svetsa om enligt våra nya mått. Efter att ha målat med hammarlack så sattes vaggan dit och vi provmonterade motorn för att se att allt fungerade.

Kommentarer
Trackback