Val av motor

Sensommaren 2008 fick den gamla V8an från början på 70talet hål på ena kyllimpan. Vi tog beslutet att byta ut motorn mot en nyare som har glykolkylning.
Vi tittade på bensinare och dieslar men antingen var de för gamla, för dyra eller för stora och tunga. Hela vintern gick och hela sommaren 2009 passerade och vi fick inte tag på någon ny. Det var tungt att se hela sommaren passera förbi och vi fick inte komma ut på havet.

Men... under hösten fick vi napp. En familj i Kalix som har en Flipper 717 ville byta sin VP 151C med 290 drev till något med mer styrka. Deras båt är betydligt tyngre och bredare än vår båt och går därför tyngre i vattnet men till vår båt bör den passa bra. Hoppas vi iaf. Vi åkte dit och fick åka med på en provtur, motorn gick som en klocka och i motorrummet var det rent som i salongen. Inte en smutsfläck, ingen olja, inget sot. Bara kanon. Efter att ha pratat om hur de servat motorn kände vi oss säkra på att detta blir en bra affär och vi slog till. Mannen i familjen är pedantisk och hans fru var lite rädd för havet och krävde att båten fungerade perfekt om hon skulle åka med. Allt var genomgånget i motorn, drivknuten bytt, nya bälgar och drevtrimmern var nyköpt för 9000 kr. Vi fraktade hem motron och drevet på ett släp och körde till garaget som vi trodde vi skulle jobba i under vintern.'

Vår gamla V8 och drev satte jag ut på blocket för 8000 kr. Jag tänkte det är ett skäligt pris då det behövs nya limpor, slangar, mm för att få den körduglig igen. Skulle någon vara intresserad?? Annonsen hade nog inte varit ute längre än 2 timmar innan första hörde av sig. Han köpte den osedd och förskottsbetalade 1000 kr. Jag tog inte bort annnsen direkt, men efter 2 veckor och ca 40 intressenter senare blev jag tvungen att göra det iaf. Tog jag för lite betalt för den? Kankse? Men det var ändå skönt att bli av med den. Dock tog det ända till Maj innan vi hade fått ut allt och kunde leverera motorn. Som tur var hade nya ägaren inte bråttom:)

Motor, drev och tillbehör prydligt packad på pallar för transport söderut.


Det garage vi tänkte jobba i under vintern visade sig ha en verksam verkstad i ena hörnet där de svetsade hela dagarna. Mekanikern frågade lite undrande om vi verkligen ville ställa in båten där. När han drog med handen över en vad vi trodde var en grå bil som visade sig vara grå av sot (och det bara efter 2 veckor) bestämde vi snabbt att ett nytt garage behövdes. Men var?

Ibland har ödet något i bakfickan och utan att vi förstod hur det gick till hade vi fått kontakt med en kille som hade ett varmgarage som vi kunde hyra in oss i. Vi flyttade båten, motorn och drevet dit samma dag.

RSS 2.0